Hoe komt het dat een blauwe plek blauw is?

bloed is rood, maar waarom zie je je aders en blauwe plekken altijd als blauw in je lichaam?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Als bloedvaatjes onder de huid scheuren of breken, kan dat leiden tot een blauwe plek. Dat is meestal het geval na een stoot of een val. Het bloed zal dan naar de weefsels onder de huid lopen, wat de zwarte of blauwe kleur veroorzaakt.

Als de plek snel verkleurt en er minder dan 30 minuten na de verwonding al pijn en zwelling optreden, wijst dat op een zwaarder probleem, zoals een verstuiking of een breuk. Zeldzame oorzaken van blauwe plekken zijn bepaalde bloedziekten, kankers en ontstekingen van de bloedvaten.

Risicogroepen
Sommige mensen krijgen wel gemakkelijker blauwe plekken dan andere. Oudere mensen zijn er bijvoorbeeld vatbaarder voor. Zij krijgen vaak blauwe plekken ten gevolge van letsels, vooral aan de handen, voorarmen, voeten en benen. Bij het ouder worden, wordt de huid minder flexibel en dunner. Het kusseneffect van de huid vermindert, waardoor de bloedvaten gemakkelijker breken. Vrouwen krijgen sneller blauwe plekken dan mannen, vooral ten gevolge van lichte verwondingen aan de dijen, billen en bovenarmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De kleur van bloed is afhankelijk van de hoeveelheid zuurstof die het bevat. Zuurstofrijk bloed is helderrood en stroomt door de slagaders. De kleur wordt veroorzaakt door het hemoglobine-molecuul (een eiwit in het bloed dat zorgt voor het transport van zuurstof) met de eraan verbonden zuurstof. Zuurstofarm bloed is donkerder rood en stroomt door de aders. Doordat aders onder enkele lagen weefsel liggen, lijkt het bloed donkerder, waardoor de aderen niet rood maar blauw doorschemeren door de huid.

Slagaders hebben een stevige gespierde wand en worden minder gemakkelijk beschadigd. De aders hebben een veel dunnere en slappere wand en worden dus gemakkelijker beschadigd. Als je je dus stoot (of geknepen wordt), beschadig je vooral de aders, waardoor vooral zuurstofarm bloed doorsijpelt. Doordat dit bloed minder zuurstof bevat ontstaat een donkerrode tot paarse plek die verandert van kleur naarmate het hemoglobine verder afgebroken wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie hier eens voor het antwoord op de vraag: http://aladin.bibliotheek.nl/aladin_detail.asp?qpid=146682